HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Ogos 2018

Polis rakam percakapan kali kedua Najib di bawah Amla



Polis rakam percakapan  kali kedua Najib di bawah Amla

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak, hari ini hadir untuk memberikan keterangan kepada pihak polis di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Amla) di Menara KPJ, Jalan Tun Razak.

Dilaporkan bahawa Najib tiba bersama peguamnya antara jam 9 pagi hingga 9.30 pagi. Walau bagaimanapun, pengamal media yang telah menunggu anggota parlimen Pekan sejak 8 pagi tidak menyedari kehadirannya.

Sebuah kenderaan bernombor pendaftaran 1M4U Toyota Vellfire, dipercayai telah menunggu Najib di belakang bangunan itu.

Setakat pukul 11 ​​pagi, tiada kelibat Najib kelihatan.

Dilaporkan bahawa beliau telah dipanggil ke pejabat AMLA pada hari Isnin untuk memudahkan penyiasatan terhadap 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Najib sebelum ini dihadapkan kepada tiga dakwaan pengubahan wang haram di bawah AMLA 2001 dan empat lagi caj yang dipinda berhubung dengan RM42 juta dana SRC Antarabangsa dalam akaun peribadinya.

Tiga deposit itu, berjumlah RM27 juta, RM5juta dan RM10juta, telah dimasukkan ke dalam akaun AmIslamic miliknya antara 26 Disember 2014 dan 10 Februaari 2015.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan.

Berdasarkan tuduhan itu, Najib boleh menjalani hukuman penjara 15 tahun dan denda lima kali ganda berbanding jumlah yang terlibat, jika sabit kesalahan.

Tiada ulasan: