HALAMAN SANTAI

Rabu, 9 Oktober 2019

NUJ persoal tindakan Utusan beri notis singkat, dakwa tak berjiwa besar

Pengerusi NUJ Mohd Taufik Razak berkata, 800 kakitangan 
Utusan Melayu hanya menerima memorandum pekeliling 
mengenai penutupan operasi hari ini.
 
KUALA LUMPUR: Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) Utusan Melayu mempersoalkan tindakan syarikat itu memberi notis henti operasi terlalu singkat sebagai tidak berperikemanusiaan.

Pengerusinya, Mohd Taufik Razak berkata, kesemua kira-kira 800 kakitangan syarikat itu hanya menerima memorandum pekeliling mengenai penutupan operasi akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo! dan Kosmo! Ahad.

“Pekerja sudah terima surat daripada pihak syarikat mengatakan utusan akan ditutup mulai hari ini disebabkan bangunan kami telah disita dan tidak boleh lagi beroperasi.

“Mereka memberi masa sehingga 6 petang esok untuk mengambil barang dan pekerja dicutikan sehingga 30 Oktober ini untuk diberi taklimat berhubung kedudukan terkini syarikat sama ada boleh beroperasi, diserapkan atau dibayar pampasan,” katanya pada sidang media di bangunan Utusan Melayu di sini, hari ini.

Ujarnya, pihak syarikat bersetuju membayar gaji pekerja sehingga 31 Oktober ini meskipun gaji sebelum ini tertunggak sejak September lalu.

“Dari segi kemanusiaan cara dilakukan syarikat pada hari ini memang tidak berperikemanusiaan tanpa memberitahu apa-apa pampasan dan memberi notis terlalu pendek pada kakitangan untuk keluar.
Seorang pekerja Utusan Melayu keluar dari Kompleks Sri Utusan 
dengan membawa barang-barang miliknya.
“Ia suatu yang tidak wajar sebab sepatutnya perkara ini boleh dirancang lebih awal tapi disebabkan kita tidak tahu apa masalah sehingga hari ini tidak nampak wakil pihak syarikat.

“Mereka hanya menyerahkan pada pihak ‘liquidator’ dan ketua jabatan di unit tertentu untuk memberikan taklimat. Tiada pengerusi eksekutif, pengurus sumber manusia, pengurus kewangan pun tiada, mereka semua lari,” kata beliau.

Bagi NUJ, Taufik menyifatkan tindakan yang dilakukan pihak syarikat pada hari ini adalah bacul dan tidak berjiwa besar untuk berdepan dengan pekerja agar memberi penerangan jelas apa keadaan sebenar, perancangan syarikat dan pampasan serta gaji.

“Perkara ini masih menjadi misteri dan memberi persoalan pada lebih 800 kakitangan yang ada.

“Surat yang pekerja terima hari ini sama seperti memo, ada menyebut akan ada perjumpaan pada 30 Ok ini,” katanya.

Tiada ulasan: