HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 Jun 2018

Kerusi Presiden Umno: Zahid dahului Ku Li, KJ hanya pemecah undi, kajian Ilham Centre

 
 Kerusi Presiden Umno: Zahid dahului Ku Li,  KJ hanya pemecah undi, kajian Ilham Centre


Kajian dilakukan Ilham Centre menjangkakan pemilihan bagi jawatan Presiden Umno akan memihak kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi diikuti Tengku Razaleigh Hamzah yang mewakili 51 peratus dan 35 peratus manakala  Khairy Jamaluddin mendapat 6 peratus sokongan daripada 191 bahagian seluruh negara pada pemilihan jawatan Presiden Umno yang akan berlansung esok.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisommudin Bakar berkata, Tengku Razaleigh yang juga Ketua Umno Bahagian Gua Musang mempunyai peluang untuk mendahului pemangku Presiden Umno Ahmad Zahid sekiranya berlaku proses pujuk memujuk dan kompromi di peringkat cawangan.

“Sekiranya tradisi ini dipecahkan keputusan ‘upset’ boleh berlaku dengan majoriti tipis memihak kepada Ku Li (Tengku Razaleigh).

“Ini bukanlah kerana kekuatan hala tuju Ku Li tetapi lebih kepada sentimen dan emosi. Zahid terpaksa bertahan dengan asaskan kepada tekanan ini.

“KJ (Khairy) berjaya meraih peratus sokongan tetapi minima malah menjadi pemecah undi kepada mereka yang ingin menentang status quo dan ini memberikan sedikit kelebihan kepada Zahid.

“Suasana yang agak menekan apabila berlaku pengisytiharan keluar parti komponen Barisan Nasional (BN), keluarnya Ahli Parlimen Bagan Serai dan Bukit Gantang termasuk munculnyaorang-orang lama Umno yang telah bersara kembali mempengaruhi perwakilan,” ujarnya.

Hisommudin Bakar

Bahkan Hishommuddin juga berkata faktor bekas pemimpin parti itu yang telah menganggotai Pakatan Harapan, Tun Mahathir dijadikan aspirasi dan rujukan sebagai hujah kepada kumpulan yang dikenalpasti sebagai ‘otai’ bagi mereka akan kembali ke dalam politik Umno Bahagian.

“Jika diteliti keputusan sayap parti Umno pada minggu lepas ternyata keputusan arus bawah sangat signifikan untuk perubahan.

“Kemenangan Asyraf Wajdi Dasuki dan Noraini Ahmad dalamsayap Pemuda dan Wanita menggambarkan arus akar umbi,” terangnya yang mengambil masa 8 minggu membuat kajiselidik berkaitan sokongan ahli akar umbi terhadap barisan kepimpinan baharu Umno dalam pemilihan di peringkat pusat bagi penggal 2018-2021.



Arus di peringkat cawangan dan bahagian Umno sukar dijangka bergantung kepada sentimen dan emosi mungkinkan Tengku RazaleighHamzah   mengubah sokongan terhadap Datuk Seri  Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi jawatan Presiden Umno.

Beliau berkata ketiga-tiga calon utama bagi kerusi Presiden pada pemilihan Umno kali ini mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Katanya perwakilan melihat Zahid mempunyai kelebihan berbanding Ku Li dan KJ berasaskan pandangan akar umbi yang melihat Zahid adalah seorang pemimpin yang setia dan telahpun teruji dalam perjuangan Umno selama ini.

“Pengalaman berkempen semasa bertanding jawatan Naib Presiden pada pemilihan 2013 telah memberikan kelebihan kepada beliau kerana mempunyai hubungan yang baik dengan akar umbiUmno. Selain itu imej beragama beliau memberi kelebihan berbanding calon-calon lain.

“Saingan terdekat kedudukan Zahid ialah Ku Li seorang tokoh veteran ini dilihat sebagai pemimpin yang berpengalaman dan calon terbaik untuk berdepan dengan Tun Mahathir.

“Ku Li menerima dukungan dan sokongan yang agak besar kerana beliau dilihat sebagai alternatif terbaik bagi gandingan pimpinan peringkat calon-calon timbalan dan majlis tertinggi selain kem Zahid untuk bernaung.

“Ku Li juga disokong oleh calon-calon Ketua Bahagian yang mencabar calon sedia ada. Hujah mereka yang menyokong Ku Li meletakkan tokoh ini bersih daripada skandal dan tidak terpalit daripada Najib.

“KJ calon muda dan progresif menjadi pilihan perwakilan muda dan wanita yang mahukan perubahan. Idea-idea pembaharuan adan kenyataan yang diminati media menjadikan KJ calon popular dimata awam tetapi sukar memenangi hati perwakilan Umno,” ujarnya.

Justeru kata Hishomuddin lagi, tumpuan 150,000 perwakilan lebih terarah kepada sejauhmanakah kemampuan calon-calon ini

meyakinkan mereka untuk membina semula kekuatan, menyatukan kembali perpecahan dan menawan hati rakyat untuk terus menyokong perjuangan Umno.

“Penguasaan ‘warlord’ dalam kalangan Pengerusi Perhubungan Negeri dan Ketua Bahagian tertentu dicabar dengan arus perubahan ketara menyuarakan kebebasan daripada cengkaman ini. Perwakilan mulai menuntut hak mereka untuk bersuara secara bebas tanpa dikawal oleh keputusan pihak lain.

“Tetapi, suara ini minoriti dan masih gagal menenggelamkan pengaruhbudaya ‘warlord’ ini.

“Dalam pada itu pemilihan kali ini memperlihatkan sebahagian besar Ketua Bahagian melepaskan jawatan dan digantikan dengan muka baru. Sebahagiannya lagi berlaku pertandingan.

“Bahagian-bahagian yang terlibat dengan perebutan jawatan mengakibatkan pertembungan jalur kepimpinan tertinggi sama ada bersama dengan ‘cai’ calon presiden Zahid Hamidi, Ku Li ataupun KJ.” terangnya dalam kenyataan hari ini.

Tiada ulasan: