HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 Jun 2018

Orang Melayu mahu Khairy jadi ketua pembangkang, menurut tinjauan

43% daripada responden Melayu memilih Khairy Jamaluddin, 33% memilih Ahmad Zahid Hamidi manakala Tengku Razaleigh Hamzah, 20%. – Gambar fail The Malaysian Insight
 
ORANG Melayu mahu Khairy Jamaluddin menjadi ketua pembangkang, menurut kaji selidik yang dijalankan di seluruh negara oleh sebuah firma penyelidikan bebas.

Di antara pemangku presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Razaleigh Tengku Hamzah dan Khairy, 43% daripada responden Melayu memilih Khairy, 33% memilih Zahid manakala Tengku Razaleigh yang juga dikenali sebagai Ku Li, 20%.

Manakala 4% daripada responden enggan memberi komen.

Ketiga-tiga ahli politik ini akan merebut jawatan presiden Umno pada pemilihan parti esok.

Kaji selidik ini dijalankan oleh Oppotus Research Group ke atas 1,035 responden Melayu antara 22 Jun dan 26 Jun.

94% daripada responden berkata memiliki pembangkang yang berwibawa adalah amat penting manakala hanya 6% berkata sebaliknya.

Bagaimanapun, kaji selidik sama turut mendapati 51% responden Melayu tidak menyokong Umno berbanding 44% menyatakan sokongan kepada parti itu. 5% responden lagi enggan memberikan komen.

Sebanyak 95% responden mengundi pada pilihan raya umum 9 Mei lalu. Sejumlah besar, 77% daripada mereka menetap di bandar, manakala 23% lagi di luar bandar.

Kaji selidik ini dijalankan bagi mengukur reaksi orang awam mengenai Pilihan Raya Umum Ke-14 dan pemilihan Umno yang akan diadakan esok.

Margin kesilapan dianggarkan pada 3.10%.

Menurut kaji selidik terbaharu yang dijalankan oleh Merdek Center, Zahid mendahului dengan 51% responden menyokong beliau, diikuti Ku Li yang menerima 35% undian. 6% daripada responden menyokong Khairy, manakala 8% tidak dapat membuat keputusan.

Tiada ulasan: