HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 Jun 2018

Peneraju, pengarah GLC yang baharu tidak diberi gaji tinggi

Bernama
Tun Dr Mahathir Mohamad
Dr Mahathir Mohamad
 
JAKARTA – Ketua-ketua eksekutif dan pengarah-pengarah syarikat milik kerajaan (GLC) di bawah Kerajaan Pakatan Harapan dipilih dalam kalangan mereka yang betul-betul profesional dan tidak akan dibayar gaji yang tinggi.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini telah meletakkan pelantikan politik di GLC dengan gaji yang tinggi meskipun mereka kekurangan kemampuan dalam pengurusan.

Katanya, ketua-ketua eksekutif dan pengarah-pengarah di bawah Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan dibayar gaji tinggi tetapi diberi ganjaran bonus jika mereka menunjukkan prestasi cemerlang.

“Kami akan memilih dalam kalangan profesional, kami akan memberi keutamaan kepada orang yang berpengalaman dalam pengurusan, “katanya kepada wartawan Malaysia di sini.

Dr Mahathir dalam lawatan rasmi dua hari ke Indonesia, berkata, 17,000 pelantikan politik telah dibuat oleh kerajaan BN sebelum ini.

“17,000 orang ini dilantik oleh kerajaan sebelum ini termasuk beberapa duta yang tidak mempunyai keupayaan,” katanya. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: