KUALA LUMPUR,  Mahkamah Tinggi menetapkan pendengaran semula permohonan pensyarah undang-undang Prof Azmi Sharom untuk membawa kesnya di bawah Akta Hasutan pada 5 Januari depan.


Timbalan pendaftar Asfahani Hamzah menetapkan tarikh itu hari ini dan memaklumkan peguam Azmi, Gobind Singh Deo serta Timbalan Pendakwaraya Nadiah Malek Fauzi.

Permohonan itu akan didengar di hadapan hakim Mahkamah Tinggi yang baru.

Sementara itu, Mahkamah Sesyen sebelum ini menetapkan 8 Januari untuk mendengar hujahan Gobind berhubung dengan Seksyen 3 (3) Akta Hasutan 1948 sebelum menetapkan tarikh perbicaraan.

Seksyen ini memperuntukkan bahawa niat orang yang dipertuduh itu pada masa dia melakukan atau cuba melakukan atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan atau bersubahat dengan mana-mana orang kepada mana-mana mengeluarkan kata-kata hasutan atau diterbitkan semula dianggap tidak relevan.

Azmi didakwa pada September tahun lepas kerana didakwa membuat kenyataan berunsur hasutan mengenai krisis Perlembagaan Perak dalam satu artikel dalam talian “Take Perak crisis route for speedy end to Selangor impasse, Pakatan told”.

Selepas itu, beliau telah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi untuk mempersoalkan perlembagaan tindakan itu.

Bagaimanapun, pada 6 Oktober tahun ini, lima ahli panel menetapkan Akta Hasutan sah dan Azmi perlu menghadapi perbicaraan.