HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Disember 2015

PAS arah ahli sertai demonstrasi bantah TPPA bulan depan

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: PAS akan mengarahkan kesemua ahlinya untuk menyertai Demonstrasi Rakyat Bantah TPPA yang dijadualkan pada 23 Januari 2016 di Dataran Merdeka.
 
Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki, pendirian itu diambil PAS setelah diputuskan di Muktamar ke 61 lalu.
 
Ia bagi meneruskan bantahan terhadap kerajaan yang akan menandatangani Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) itu tahun depan.
 
"Bagi pihak PAS berhubung isu TPPA ini, sudah dimaklumkan dalam muktamar yang lepas, kita sebulat suara setuju dengan usul supaya kerajaan tidak tandatangani TPPA.
 
"Muktamar PAS konsisten PAS tolak perjanjian TPPA, sebagaimana dinyatakan dengan pihak lain. Ia beri kesan buruk bukan sahaja kepada negara tetapi (beri) kesan kepada ekonomi," katanya di sidang media Bantah TPPA di Kuala Lumpur hari ini. 
 
Selain PAS, demonstrasi akan turut disertai Kongres Rakyat selain mendapat sokongan lebih 200 badan bukan kerajaan (NGO).
 
"Dengan menandatangani TPPA ini, ia akan timbulkan persaingan bermula daripada ekonomi dan menjurus persaingan ketenteraan yang sekarang ini pun dah berlaku antara China dan Amerika di wilayah Laut China Selatan," katanya lagi. 
 
Demonstrasi perhimpunan aman yang dijangkakan dihadiri ribuan peserta itu akan dianjurkan badan bukan kerajaan (NGO) Bantah TPPA di Dataran Merdeka.
 
Menurut Timbalan NGO Bantah TPPA, Azlan Awang demonstrasi itu akan bermula jam 2 petang di Dataran Merdeka dan masih belum mendapat notis kebenaran daripada mana-mana pihak berkuasa.
 
"Kami merancang untuk mengadakan sebuah demonstrasi aman pada 23 Januari ini dan kami harap rakyat akan bersama dengan kami untuk menyuarakan tentangan terhadap TPPA sebelum ia dibahaskan di Parlimen," kata Azlan.
 
 

Tiada ulasan: