HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Disember 2015

PAS akan bekerjasama dengan komponen PH jika Hadi berundur sebagai presiden - Hu Pang Chaw

Oleh Syed Muaz Syed Putra

 
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Pengasas bersama Kelab Penyokong PAS, Hu Pang Chaw tidak menolak kemungkinan ia akan bekerjasama semula dengan komponen pembangkang sekiranya Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak lagi memegang jawatan presiden pada pemilihan parti itu dua tahun lagi. 
 
Ujar bekas pemimpin kelab yang kemudiannya dinaiktaraf menjadi sayap PAS, senario politik dalaman parti itu akan berubah jika Abdul Hadi tidak memegang jawatan nombor satu selepas muktamar dan pemilihan parti sesi 2017.
 
"Bagi saya dalam muktamar 2017 di mana pemilihan parti akan berlaku dan sekiranya Hadi tidak lagi memegang jawatan presiden selepas 2017 maka senario politik PAS akan berubah.
 
"Mereka akan kembali untuk bekerjasama dengan parti-parti pembangkang dan kalau kita lihat fenomena sekarang ialah Umno tidak berminat nak jumpa dengan PAS lagi," katanya kepada Antarapos.
 
Mengulas lanjut, Hu yang kini bersama Parti Amanah Negara (PAN) berkata kedudukan hubungan PAS-Umno juga kelihatan goyah selepas tahaluf siyasi dalam Pakatan Rakyat sejak 2008 menemui kegagalan. 
 
"Umno juga tidak berminat untuk sokong usul hudud di Parlimen dan Umno tidak berminat untuk respons balas setiap kenyataan yang dibuat oleh PAS.
 
"Maknanya Umno menjauhkan diri dari PAS selepas berjaya memecah-belahkan Pakatan Rakyat dan PAS selain menghilangkan keyakinan bukan Islam terhadap PAS," katanya.
 
Justeru Exco Parti Amanah Negara (Amanah) Nasional ini menambah hubungan PAS-Umno juga akan menemui kegagalan meskipun terdapat usaha untuk memastikan kedua-dua parti itu bekerjasama.
 
"Bila Umno mencapai matlamat-matlamat ini maka mereka tinggalkan PAS cuma PAS masih ingat ia penting kepada Umno.
 
"Tapi sebenarnya tidak kerana dalam Umno sendiri pun bermasalah," katanya.
 
PAS akan temui kegagalan jika bersendirian pada PRU14
 
Ditanya bagaimana kedudukan pembangkang di Selangor jika PAS mendahului jumlah kerusi di peringkat negeri pada pilihan raya umum akan datang, demikian jawapan yang diberikan Hu.
 
"Sebab itu saya kata parti-parti yang menanag dalam DUN mereka nak ke mana? Mereka nak ke arah berkuasa atau mereka nak jadi pembangkang yang kuat dalam DUN?
 
"Jadi bagi saya masalah yang wujud sekarang adalah antara PAS dan Amanah," katanya.
 
Beliau menambah senario berbeza di Pulau Pinang yang menyaksikan PAS akan gagal jika berhasrat mencabar DAP di kerusi yang disandang parti demokrat itu.
 
"Dengan DAP tiada masalah walaupun PAS kata nak bertanding di semua kerusi yang ditandingi DAP dan bagi saya itu adalah satu kenyataan yang tidak berasas.
 
"Kalau kita tengok pada hakikat kerusi yang DAP tanding itu memang kubu kuat dia dan kalau PAS nak tanding di situ boleh hilang deposit," katanya.
 
 
 

Tiada ulasan: