HALAMAN SANTAI

Khamis, 31 Disember 2015

Pemandu bas sebabkan empat kematian didakwa‎

Pemandu bas sebabkan empat kematian didakwa‎
Tertuduh (depan) tiba untuk perbicaraan di Mahkamah Majistret Machang.
 
 
MACHANG - Pemandu bas ekspres yang terbabit nahas hingga mengorbankan empat penumpang di Kilometer 124, Jalan Raya Timur Barat, Gerik-Jeli, 25 Disember lalu, hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Machang.

Muhammad Amir Hakimi Ahmad Zaki, 26, dari Kuala Terengganu didakwa mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 atas tuduhan memandu secara melulu dan berbahaya hingga menyebabkan kematian.

Dalam kejadian 1.30 pagi itu, empat penumpang bas ekspres dipandu tertuduh maut selepas kenderaan terbabit bergesel dengan lori treler dari arah bertentangan.

Mereka yang maut ialah Muhamad Ami Abdul Rahim, 19, Mohd Shafiq Azrul Azmi, 25, Nur Afiqah Alimi Mohd Ali, 19, dan Hasiah Osman, 57.

Pendakwaan dilakukan Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Ainul Wardah Shahidan manakala tertuduh diwakili peguam, Mohd Nizam Mohamed.

Majistret Amal Razim Alias kemudian menetapkan tertuduh perlu membayar wang ikat jamin sebanyak RM8,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah turut mengarahkan pasport tertuduh disimpan di mahkamah dan lesen memandunya di gantung sehingga selesai perbicaraan.

Mahkamah menetapkan 6 Mac 2016 sebagai tarikh sebutan semula kes.


Tiada ulasan: