JOHOR BARU: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan (KPDNKK) menggalakkan lebih banyak pasar raya menyertai
Kempen Penurunan Harga (KPH) selaras dengan usaha kerajaan dalam
membantu meringankan kos sara hidup rakyat.
Timbalan Menterinya Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata sejak
KPH dilancarkan di seluruh negara serentak pada 1 Mac lepas, ia banyak
membantu dalam merancakkan aktiviti perdagangan domestik sekali gus
meringankan beban kos sara hidup rakyat.
"Pada mana-mana pasar raya yang berminat, maklumkan pada kita. Kita
akan turun ke situ dan maklumkan pada orang ramai," katanya kepada
pemberita selepas melancarkan KPH 2015 di Econsave Taman Scientex, Pasir
Gudang, di Johor Baru semalam.
Bashah berkata sehingga kini, kempen ini disertai 63 syarikat antaranya
Econsave Cash & Carry, Giant, Tesco, AEON Big, The Store yang turut
melibatkan 2,935 cawangan pasar raya di seluruh negara termasuk Sabah
dan Sarawak dengan lebih 900,000 produk.
Pada masa yang sama, beliau turut mengingatkan pengguna agar bijak
membuat pilihan dalam berbelanja sekali gus meringankan kos sedia ada.
Bagi KPH 2015 di Econsave, sebanyak 58 cawangan terlibat dalam
menawarkan penurunan harga sehingga 25% bagi 1,000 barangan merangkumi
barangan keperluan rumah dan barangan penjagaan bayi.
Kempen itu adalah selama 3 bulan, yang bermula 1 Disember lepas sehingga 29 Februari tahun hadapan.
Sementara itu, Bashah berkata 6,591 kes dicatatkan di bawah Akta
Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 melibatkan jumlah rampasan
bernilai RM1.4 juta dari awal tahun sehingga semalam.
Sebanyak 1.86 juta premis diperiksa dan sebanyak RM914,406 denda dan
kompaun dikeluarkan melibatkan kesalahan termasuk tiada tanda harga,
mengambil keuntungan yang berlebihan dan juga tanda harga yang
mengelirukan.
Hadir sama dalam majlis itu Pengarah KPDNKK Johor Nor Nekman Jaimon dan
Timbalan Pengarah Penguatkuasa Datuk Iskandar Abd Halim.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan