HALAMAN SANTAI

Jumaat, 21 Disember 2007

Bapa: Ghairah kerja punca Umi Azlim terpenjara
Oleh THAM CHOY LIN


SHANTOU (Guangdong): Dari luar, Pusat Tahanan Shantou kelihatan seperti penjara lain -- tembok tinggi, tetapi tampak bersih dengan jubin berbentuk empat segi dan barisan kawat besi di atasnya.

Tiupan bayu dari laut berdekatan kadangkala berbaur dengan bau hancing dari kebun sayur yang terdapat di sepanjang jalan sempit menuju ke pintu utama.

Di dalam pusat tahanan itu, banduan akhir No. 221 akan menyambut ulang tahun ke-24 tahun bulan depan, pada 4 Jan.

Untuk tempoh hampir setahun kini, pusat itu telah menjadi tempat tinggal warga Malaysia, Umi Azlim Mohamad Lazim, dari Kelantan yang menjadi tumpuan media kerana menyeludup dadah ke selatan China.

Empat bulan selepas menamatkan pengajian dari Universiti Malaysia Sabah dengan menggenggam segulung ijazah sains biologi, dia meringkuk di penjara di China, ditahan bersama-sama hampir 3kg heroin dalam bagasinya sebaik tiba di lapangan terbang Shantou di selatan Guangdong pada 19 Jan.

Dia bukan merupakan rakyat Malaysia pertama ditahan di luar negara kerana menyeludup dadah. Malahan di Guangdong dan wilayah Fujian yang berjiran, terdapat 37 kes dalam rekod Konsulat Malaysia di Guangzhou.

Namun kesnya telah menonjolkan kemelut wanita Malaysia yang dipergunakan sebagai "pembawa dadah" dengan lebih 30 orang ditahan di luar negara baru-baru ini.

Ironinya, Malaysia merupakan negara yang amat terkenal dengan mempunyai hukuman paling berat termasuk hukuman mati bagi kesalahan menyeludup dadah.

Umi Azlim mengaku bersalah dan dikenakan hukuman mati dengan diberikan tempoh dua tahun untuk merayu oleh Mahkamah Shantou pada Mei.

Di China, semua hukuman mati, segera atau ditangguh, disemak semula oleh Mahkamah Agung Rakyat. Hukuman mati dengan diberikan tempoh dua tahun untuk merayu boleh dipinda kepada hukuman penjara seumur hidup dengan berkelakuan baik.

Ibu bapa Umi Azlim berasa lega apabila melihat anak mereka itu ceria dan sihat selepas pertemuan penuh pilu kira-kira 30 minit pada Aidiladha semalam, pertama kali mereka bercakap dengan anak perempuan mereka itu dalam masa setahun, setelah tidak tahu apa yang berlaku sehingga mereka dimaklumkan oleh Wisma Putra pada Julai.

"Apa saya nak kata? Kena jaga dan berhati-hati dalam mencari pekerjaan, kerana ghairah kerja," keluh Mohamad Lazim Jusoh yang diberitahu oleh anaknya bahawa dia tertarik dengan iklan di Internet yang menjanjikan gaji lumayan sebagai penghantar barang.

Katanya Umi Azlim pertama kali membuat pasport antarabangsa pada Disember dan pertama kali pergi ke luar negara ialah ke Macau sebelum ke Shantou dari New Delhi melalui Bangkok.

Dia memberitahu ibu bapanya yang dia bekerja di Kuala Lumpur dengan sebuah syarikat peralatan urut kaki milik "Datuk Anas" dan sering dihantar ke luar negara kerana dia fasih berbahasa Inggeris.

Syarikat itu tidak wujud, demkian dirumuskan oleh Mohamad Lazim selepas menyiasatnya.
Anggota tentera yang telah bersara itu yang kini menjadi mekanik dan isterinya Umi Slaia Ibrahim jelas tampak reda dengan nasib yang menimpa anak sulung mereka itu yang namanya disusun daripada perkataan namanya dan dipanggil Kak Lim oleh lima adiknya.

"Saya tidak pernah terlintas untuk pergi ke China. Tiada orang India di sini, saya tidak nampak orang asing di sini," kata Mohamad Lazim yang bercakap dengan nada agak kuat sementara isterinya lebih banyak membisu dalam MPV sewa semasa dalam perjalanan untuk melawat anak mereka itu.

Beliau melihat peta China untuk mencari "Santau" yang merujuk kepada Shantou, bandaraya pelabuhan di hujung utara Guangdong yang ramai penduduknya berhijrah ke luar negara sebelum ini.

Dalam dialek Teochew, ia dipanggil Swatow.

Ia merupakan kunjungan pertama mereka ke luar negara dan mereka turut membawa satu beg sukan berwarna biru yang diisi dengan sambal daging, keropok ikan, mini popiah goreng, pelbagai asam buatan Tumpat dan satu paket biskut untuk anak mereka.

"Nak bawak rendang, lemang dan tapai tak boleh sebab basah. Umi suka duduk dan makan macam ini," kata Umi Slaia dengan menaupkan sebelah tangan ke riba dan satu lagi menyuap ke mulut, mengajuk tabiat anaknya makan makanan ringan.

Tetapi makanan itu tidak dibenarkan mengikut peraturan penjara.

Umi Azlim turut bertanya kepada ibu bapanya mengenai "Teh", kucing kesayangannya di kampung mereka, dan menyampaikan pesanan kepada dua adik kembar perempuannya untuk belajar rajin-rajin bagi peperiksaan SPM tahun depan.

"Dia pun ada banyak baca buku dan sekarang boleh cakap Cina, laju dia cakap Cina dengan pegawai di situ," kata Mohamad Lazim dan menurutnya anaknya itu belajar bahasa Jepun semasa di universiti.

Umi Azlim memberitahu mereka yang dia menghabiskan masanya dengan mengajar bahasa Inggeris dan membungkus coklat di pusat itu.

"Saya berterima kasih kepada kerajaan, Kedutaan Malaysia dan juga pegawai China di sini kerana bantuan mereka," kata Mohamad Lazim. BERNAMA

Tiada ulasan: