HALAMAN SANTAI

Isnin, 17 Disember 2007

Paling bangsat Melayu tapi India pula yang mengamuk!
Oleh Iskandar Abdul Samad


Pada 3 Disember lepas, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Zainal Abidin Osman memberitahu sidang Dewan Rakyat bahawa pendapatan kaum Bumiputera adalah yang terendah di antara bangsa-bangsa utama di negara kita.

Menurutnya pendapatan isi rumah kasar bulanan kaum kaum bumiputera ialah RM2,711 sementara kaum India sebanyak RM3,456 dan yang paling tinggi adalah kaum Cina sebanyak RM4,437.

Katanya lagi, peratus kadar kemiskinan dan kemiskinan tegar bagi tahun 2004 ialah bumiputera sebanyak 8.3 peratus, kaum India 2.9 peratus, manakala kaum Cina 0.6 peratus.

Tujuan statistik ini didedahkan adalah untuk mematahkan dakwaan Hindraf bahawa kaum India adalah yang paling miskin. Tetapi dengan sekali-gus ia menunjukkan sikap sebenar UMNO-BN terhadap orang Melayu-Bumiputera.

Kerajaan di dalam mendedahkan angka-angka tersebut langsung tidak gentar akan tindakbalas (backlash) orang Melayu terhadap fakta-fakta yang diumumkan.

Sepatutnya di dalam keadaan masyarakat India “mengamuk” apabila mendakwa merekalah yang paling miskin, orang Melayu pula mungkin akan “mengamuk” apabila mendapat tahu mereka sebenarnya yang paling merempat.

Walau bagaimanapun UMNO-BN dapat membaca sikap orang Melayu. Majoriti dari mereka tidak akan berbuat apa-apa walaupun diberitahu merekalah yang paling bangsat. Mereka tetap akan menyokong UMNO-BN. Mereka hanya perlu dipandang dengan “sebelah mata” sahaja. Tidak ada Israf, Musraf atau Malraf akan ditubuhkan sepertimana Hindraf.

Inilah orang Melayu yang boleh ditunjal, didera dan diterajang tetapi tidak akan melawan. Ingatkah lagi kita kisah anak Sultan Mansur Shah yang telah membunuh anak Tun Perak, Tun Besar?

Ceritanya, anak Sultan tersebut, Raja Mohammad telah membunuh Tun Besar kerana bola sepak raga Tun Besar telah terkena Raja Mohammad sehingga jatuh tengkoloknya ke tanah.

Tetapi adakah Tun Besar dijatuhkan hukuman yang sepatutnya? Tidak, beliau hanya telah diarahkan keluar dari Melaka dan telah menjadi Raja di Pahang. Tidak berlaku sebarang pemberontakan di Melaka. Tidak ada berlaku rampasan kuasa.

Inilah orang Melayu, ditarik telinga menurut, dicucuk hidung mengikut.

Yang duduk di rumah pangsa 600 kaki persegi bersama 5 orang anak pun sanggup mencium tangan YB walhal bilik tidur YB lebih besar dari seluruh rumahnya. Yang dilantik menjadi AJK UMNO Cawangan pun sudah cukup bangga walhal hanya berkereta Kancil seperti orang PAS. Yang bergaji 800 sebulan pun tetap bertungkus lumus untuk UMNO di masa-masa pilihanraya walhal orang-orang PAS yang melanyak UMNO setiap hari bergaji 10 kali ganda dari itu.

ORANG MELAYU KAYA RAYA?

Mungkin kenapa orang Melayu merasakan tahap ekonomi mereka lebih baik daripada orang India kerana begitu ramai orang-orang Melayu yang kaya. Ramai yang boleh membeli Mercedez mata kacang. Ramai yang boleh becuti diluar negara bersama keluarga. Ramai yang boleh berkahwin dengan artis. Tetapi pada hakikatnya hanya segelintir sahaja yang begitu. Yang merempat lebih ramai.

Mungkin juga orang Melayu yang kaya raya lebih menunjuk-nunjuk daripada yang kaya raya kaum-kaum lain. Mungkin itu sebabnya orang Melayu kelihatan lebih kaya dari orang India. Yang tidak kaya pun perasan kaya. Biar bergaya walaupun tiada.

DEB telah diwujudkan untuk membantu orang Melayu tetapi malang sekali setelah pemergian Tun Razak ia merupakan alat untuk mengkaya segelintir orang Melayu.

Tidak dinafikan yang ramai mendapat manfaat dari DEB. Ada yang mendapat biasiswa keluar negara dan menjadi para professional yang berjaya. Ada yang mendapat bantuan dan pinjaman kewangan sehingga menjadi usahawan yang berjaya.

Tetapi ramai lagi yang menjadi kaya, menjadi “filthy rich” kerana mengenali Pak Menteri dan YB-YB atau merupakan suku sakat mereka. Ramai lagi yang menjadi kaya kerana menjual projek kepada Ah Chong dan Ramasamy.

Yang paling sedih sekali ramai yang hidup merempat akibat polisi UMNOputra dan BNputra, satu “political cleansing” yang menyahkan mereka yang tidak menyokong kerajaan.

Tiada ulasan: